Většina hlavních organizačních změn končí neúspěchem

Jedním z nejčastějších jevů a současně jeden z nejsložitějších: když úspěšné společnosti čelí velkým změnám ve svém prostředí, často nedokážou účinně reagovat.

Neumí se rychle bránit proti konkurentům vyzbrojeným novými produkty, technologiemi nebo strategiemi, sledují, jak jejich prodeje a zisky klesají, jejich nejlepší lidé odcházejí, produktivita klesá. Hodnota firmy (akcií) klesá. Některým se podaří zotavit – obvykle po bolestivých kolech snižování a restrukturalizace – ale mnohým ne.

Ve většině případů hlavní iniciativy v oblasti organizačních změn zcela selhávají nebo nedosahují svých požadovaných cílů.

Tedy, pokud se vaše organizace potřebuje zásadním způsobem změnit, jak může překonat bariéry? Výchozím bodem je pochopit, proč většina transformačních snah selhala.

V mojí práci s desítkami vedoucích pracovníků, kteří se snaží změnit své organizace, vidím následující klíčové faktory, které zvyšují pravděpodobnost selhání.

U svých klientů zaznamenávám velmi podobné faktory, díky nimž organizační změny, transformace či inovace selhávají.

 

  • Slabá vize firmy nebo nedostatečně přenášená shora (nemáme vizi, … vize je, že máme vydělat víc než loni … že máme být lepší) 
  • Nejasné kompetence v organizaci (Franta je náš generál, ale nemáme ajťáka, tak za ním jdu, když mi nefunguje PC, Jana je na marketingu … no asi dělá reklamu … teda myslím) 
  • Kultura rezistence, nedůvěry ve změny, neochoty něco zkoušet (… to už jsme zkoušeli, … 20 let to děláme, tak proč to měnit … no to máte změnit vy, říkal šéf, tak to změňte, já jdu na přestávku) 
  • Interní „subkultury“ (my na technologii jsme dobrá parta, ale ti z výroby …) 
  • Inovace pro inovace (protože to tak „matka“ chtěla, protože to dělá konkurence, protože jsme na veletrhu poznali nejnovější ERP systém …) 
  • Chybějící struktura a systém průběžného zlepšování, zabudovaný do každodenního způsobu práce, myšlení a firemní kultury.

    • mysleli jsme si, že procesy (myšlení lidí) předěláme do konce kvartálu. Teď je to „rozdělané“ a ke změně nedošlo
    • vzali jsme to od podlahy a chtěli jsme provést zlepšení ve všech odděleních najednou. Teď je tu ještě větší zmatek
    • zavedli jsme nový proces, ale nenastavili jsme žádné měřítko, že to funguje
    • nějak se stalo, že dohodnuté postupy sem tam někdo zapomněl, ignoroval a nikdo to nehlídal. Tak jsme zpátky ve starých kolejích.
    • lidem jsme oznámili, že od 1.1. to bude jinak, ale pak nás pohltila operativa a nebyl čas na vysvětlování
    • procesy nepotřebujeme, nejsme žádný korporát
    • to už jsme zkoušeli a nepodařilo se to … naše firma je specifická … teď máme jiné priority atd.
Rolovat nahoru